Hoe bepaal ik de verhuurprijs van mijn accommodatie? Wij weten hoe!

Het is – voor een goede verhuur – erg belangrijk om de juiste prijs te bepalen voor jouw accommodatie. Veel factoren spelen hierbij een rol. Het is belangrijk om vooraf veel tijd en aandacht te geven aan het bedenken van de juiste prijzen voor jouw kamer, kampeerplek of vakantiehuis. Je wilt voorkomen dat je prijzen te laag zijn maar je wilt zeker voorkomen dat potentiële gasten op basis van een te hoge prijs niet eens de moeite nemen om de detailpagina van jouw accommodatie te bekijken. In deze blog gaan we in op de verschillende factoren die een rol spelen bij het bepalen van de huurprijs van jouw accommodatie.

Tips voor het bepalen van de prijs van jouw accommodatie

  • Maak een kosten/baten analyse van jouw accommodatie
  • Bekijk de concurrentie voor het bepalen van jouw prijs
  • De locatie van je accommodatie bepaalt de prijs
  • Grootte van jouw accommodatie bepaalt de prijs
  • Het comfort van jouw accommodatie bepaalt de verhuurprijs
  • Zorg voor de juiste prijs per seizoen
  • Verhuur flexibel
  • Gebruik kortingen om de gaatjes te vullen

1. Maak een kosten/baten analyse van jouw accommodatie

Bedenk vooraf wat je met de verhuur van jouw accommodatie wil verdienen. Het is belangrijk om een beeld te hebben van alle kosten en die aan het bezit en verhuur van jouw accommodatie verbonden zijn. De uitgaven kunnen bijvoorbeeld bestaan uit onroerendgoedbelasting, verzekeringen, nutsvoorzieningen, schoonmaakkosten, onderhoudskosten en meer. Nadat je al je uitgaven hebt berekend, kun je je gewenste winstmarge bepalen. Deze marge is afhankelijk van je financiële doelstellingen en het risiconiveau dat je bereid bent te nemen. Houd er rekening mee dat de prijs die je instelt niet alleen je uitgaven moet dekken, maar ook een redelijke winstmarge moet bieden die jouw investering de moeite waard maakt.

2. Bekijk de concurrentie voor het bepalen van jouw prijs

Beoordeel in eerste instantie de prijzen van vergelijkbare accommodaties in jouw omgeving. Kijk naar de bezetting van accommodaties gedurende het hele seizoen. Zet de informatie die je online kunt vinden over prijzen en beschikbaarheid in een (digitaal) overzicht en gebruik dit om de beste prijs voor jouw accommodatie te bepalen.

Bekijk via de interactieve kaart van Travelbase wat jouw concurrentie doet. Zo kun jij zien hoe jij jouw accommodatie het beste in de markt kunt zetten. Dit is een voorbeeld van Texel.net.

3. De locatie van je accommodatie bepaalt de prijs

De ligging van jouw accommodatie bepaalt voor een belangrijk deel de prijs die je kunt vragen. Een kamer, kampeerplek of vakantiehuis in een populaire toeristische bestemming kan hoger zijn dan de prijs van dezelfde accommodatie in een onbekend gebied. Onderzoek de gemiddelde huurprijzen in de regio waarin jouw accommodatie zich bevindt om beslissingen te kunnen nemen.

4. Grootte van jouw accommodatie bepaalt de prijs

Het mag duidelijk zijn dat bijvoorbeeld een vakantiehuis voor 10 personen een hogere prijs kan hebben dan een vakantiehuis voor vier personen. Maar houd in de basis rekening met het aantal vierkante meters dat je verhuurt. Zo zal een B&B kamer voor twee personen van 15m2 minder duur zijn dan een kamer of studio met 40m2. Maar ook een huis met een tuin van 60m2 heeft een andere prijs dan een vergelijkbaar huis op een stuk grond van 600m2. Huurders snappen dat direct. Zorg er dan ook voor dat je de grootte (aantal m2) van je accommodatie en de tuin vermeldt in de partnerapplicatie van Travelbase.

Meer weten over Travelbase?

Download vrijblijvend de informatiebrochure en lees over:

  • Voordelen voor jouw organisatie
  • Artikel: zonder data geen toekomst
  • Case: VVV Texel maakt 22.000 boekingen per jaar
Download gratis brochure
Cover Travelbase brochure

5. Het comfort van jouw accommodatie bepaalt de verhuurprijs

Een luxe villa kan een veel hogere huurprijs hebben dan een eenvoudig chalet. De mate van comfort en extra’s bij een accommodaties bepalen de prijs. Een eigen zwembad of wellness faciliteiten zorgen ervoor dat je veel meer voor je accommodatie kunt vragen. Maar ook subtiele extra’s als een luxe koffiemachine, Netflix abonnement of goed boxspring bedden kunnen de huurprijzen verhogen.

6. Zorg voor de juiste prijs per seizoen

Hoewel de ligging, grootte en kwaliteit van je accommodatie gedurende een jaar niet zal veranderen, is het logisch om de prijs wel te baseren op de tijd van het jaar. Zo is er veel meer vraag in het weekend van Pinksteren of Hemelvaart dan in de weekends ervoor en erna. En natuurlijk is de zomervakantie over het algemeen de drukste periode voor alle verhuurders. Profiteer van het feit dat de zomervakantie in de meeste landen 9 weken duurt. Verschillende regio’s krijgen op verschillende momenten schoolvakantie. De eerste en laatste twee weken van de zomervakantie zijn altijd minder populair dan de vijf weken in het midden (grofweg van half juli tot half augustus). Denk hierover na bij het bepalen van jouw verhuurprijzen.

7. Verhuur flexibel

Gasten willen flexibel boeken. Zorg dat je - naast de traditionele week/weekend en midweek verhuur - ook op afwijkende aankomst en vertrekdagen boekbaar bent. Het recept voor optimale bezetting en huuropbrengst! Door in Travelbase zoveel mogelijk aankomst- en vertrekdagen ‘aan’ te zetten wordt jouw huis nog beter gevonden en geboekt.

8. Gebruik kortingen om de gaatjes te vullen

In Travelbase kun je in de partnerapplicatie zelf bepalen of je een korting wilt geven op de verhuurprijzen voor de periode die over één, twee, drie of vier weken begint. Gebruik die optie om de ‘’gaatjes’’ in jouw planning te vullen.

Via Travelbase kun je eenvoudig aan je gasten aangeven op welke dagen er korting beschikbaar is. Zo kun jij je bezetting beter sturen. Dit is een voorbeeld van Travelbase op Texel.net.

Tot slot

Nu kun jij aan de slag om de verhuurprijs van jouw accommodatie te bepalen. Wil je weten hoe je je boekingscijfers kunt verbeteren? Daar schreven we eerder al een blog over: "Boost je boekingscijfers met deze 5 fototips!".

Deel deze post